Banner 980x90

Atkritumu svēršanas sistēmas ieviešana Jūrmalā "Clean R" izmaksājusi 250 000 eiro

Rīga, 13.febr., LETA. No 1.marta Jūrmalas pilsētā tiks ieviesta jauna pieeja sadzīves atkritumu apsaimniekošanā - maksa par sadzīves atkritumiem tiks aprēķināta atbilstoši to svaram, nevis apjomam kubikmetros, un šīs sistēmas ieviešana atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumam "Clean R" izmaksājusi aptuveni 250 000 eiro, aģentūra LETA pastāstīja uzņēmuma valdes loceklis Guntars Levics.

Šāda jauna pieeja atkritumu apsaimniekošanā bija noteikta Jūrmalas pilsētas domes izsludinātajā atkritumu apsaimniekošanas iepirkumu konkursā, kurā jau 2016.gadā uzvarēja "Clean R". Līgums ar firmu tika noslēgts par 7,5 miljoniem eiro.

Šobrīd visā Latvijā sadzīves atkritumu maksa tiek noteikta, balstoties uz atkritumu apjomu kubikmetros, savukārt atkritumu apsaimniekotāji, nododot atkritumus apglabāšanas laukumos, norēķinās atbilstoši svaram. Kā norādīja Levics, Jūrmala būs pirmā pilsēta Latvijā, kur atkritumu konteineri pirms savākšanas tiks svērti, un jūrmalnieki norēķināsies par izvesto atkritumu svaru, nevis tilpumu.

Jūrmalas pilsētas domes Pilsētsaimniecības un drošības komitejas priekšsēdētājs Jānis Lediņš (LZP) pauda, ka jaunā sistēma veicinās atkritumu šķirošanu un tādējādi arī samazinās apglabājamo atkritumu daudzumu. Viņš norādīja, ka šķirojot atkritumus, iedzīvotāji varēs samazināt to kopējo svaru, un līdz ar to rēķins par atkritumiem būs mazāks.

Atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma nodrošināšanai uzņēmums ir iegādājies sešas jaunas specializētas automašīnas/atkritumu vedējus, kas ir aprīkoti ar svaru sistēmu konteineru svēršanai. Kopš pērnā gada rudens visi konteineri Jūrmalas pilsētā ir aprīkoti ar elektronisku identifikācijas iekārtu jeb čipu. Tajā ir iestrādāts individuāls, konkrētam līgumam piesaistīts, kods, kurš tad arī ļaus identificēt konteinera īpašnieku. Pirms iztukšošanas un pēc tās atkritumu tvertne tiks automātiski nosvērta un datus par savu konteineru svaru klienti varēs redzēt rēķinā.

"Daudzi iedzīvotāji interesējās par šo čipu drošību - vai viņus nevarēs noklausīties un tamlīdzīgi. Gribam iedzīvotājus nomierināt, ka čipi ir pilnīgi droši, jo darbojas pēc RFID frekvences, kas nozīmē, ka viņi ir neaktīvi, viņā iekšā nav ne barošanas elementa ne kā cita," sacīja uzņēmuma pārstāvis. Viņš arī norādīja, ka pārejas periods uz šo sistēmu iedzīvotājiem paredzēts netiek, jo pašā atkritumu nodošanas procesā nekas nemainīsies.

"Rēķinā uzrādīsies izvesto kilogramu skaits, nevis kubikmetru, bet cits nekas nemainīsies. Līdz ar to iedzīvotāji sekos līdzi tam, vai konteinerā netiek mesti ķieģeļi, metāls un citi atkritumi, kam tur nav jābūt un kas būtu jāšķiro. Pretējā gadījumā izvešana būs dārgāka, bet šķirojot - tā kļūs lētāka," skaidroja pārstāvis.

Samaksa par pakalpojumu būs jāveic par tonnām. Piemēram, parasti vienai privātmājai ir 240 litrus liels konteiners, kurš sver aptuveni 20 līdz 30 kilogramus un tiek izvests divas reizes mēnesī. Izvedot to divas reizes veidojas 50 līdz 60 kilogramu liels atkritumu svars, kas ir 0,5 tonnas, kas tas arī tiks reizināts ar domes noteikto atkritumu apsaimniekošanas tarifu. Domes mājaslapā esošā informācija liecina, ka tonna atkritumu apsaimniekošanas domei izmaksā 84,35 eiro.

"Clean R" pārstāvji informēja, ka jau pēdējo pusgadu notiek intensīvi sistēmas testēšanas darbi un ir iegādāta gan atbilstoša tehnika, gan marķēti konteineri, gan apmācīts personāls un veiktas atbilstošas izmaiņas IT infrastruktūrā. "Šobrīd ar pārliecību varam teikt, ka svēršanas process noris bez kļūdām," sacīja Levics.

Sašķirotos atkritumus iedzīvotāji varēs nogādāt centralizētajos šķirošanas punktos, kuri Jūrmalā ir vairāk nekā 130.

"Šie punkti ir izvietoti pēc iedzīvotāju blīvuma vietās, kur cilvēki dodas uz veikalu, staciju vai citur. Mēs, protams, varētu katram iedzīvotājam uzstādīt mājās dalīto konteineru, taču tas nesamērīgi sadārdzinātu atkritumu savākšanas sistēmu." sacīja Levics.

Viņš arī norādīja, ka pagaidām uzņēmums šādu apsaimniekošanas sistēmu citās pašvaldībās ieviest neplāno un būs nepieciešams vismaz gads, lai izvērtētu sistēmas reālo ieguldījumu un pienesumu.

Taujāts par to, kā iedzīvotāji varēs būt droši, ka konteineri nosvērti korekti, Levics skaidroja, ka svari esot verificēti un, ja iedzīvotājam ir vēlme, viņš pacelšanas brīdī var pajautāt šoferim, lai tas planšetē nosvēršanas brīdī uzrāda svaru, kurš attiecīgi tiek nosūtīts serveriem. "Turklāt, katru rītu pirms maiņas uzsākšanas darbiniekiem ir uzdevums pārbaudīt svaru tehnisko stāvokli un reizi mēnesī tie tiks testēti," teica valdes pārstāvis.

Levics skaidroja, ka papildus vienas mašīnas aprīkošana ar svaru sistēmu izmaksāja 25 000 eiro, bet katra konteinera apčipošana aptuveni vienu eiro. Jūrmalā šādu atkritumu konteineru esot aptuveni 10 000. Lielu daļu sistēmas ieviešanas izmaksu veidojušas IT izmaksas, piemēram, planšetes, serveru pakalpojumu nodrošināšana un citas.

Kā ziņots, Jūrmalas dome izsludinot iepirkumu konkursu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nodrošināšanu, jau sākotnēji paredzēja jaunu pieeju atkritumu izvešanā. Konkursa nolikums paredzēja, ka darbības pirmajā gadā atkritumu apjoms tiek mērīts tāpat kā līdz šim - kubikmetros, bet, sākot ar līguma darbības otro gadu, firmai jāpāriet uz svēršanas sistēmu.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)